Illidan – de William King | Recenzie Carte

Prin 2008 tot ce vroiam sa fac e sa prind raidul de Black Temple si sa-l omor pe Illidan in World of Warcraft. 9 ani mai tarziu, William King scrie „Illidan”, cartea #14 din seria Warcraft, asa ca am zis sa citesc mai multe despre “vechiul meu dusman”, sa descopar cine a fost, care erau idealurile lui in viata. Am imbatranit.

Intr-un conflict permanent intre a vrea sa faca bine si obsesia sa pentru putere, Illidan e unul din cele mai complexe, bine definite si iubite personaje din universul Warcraft. Ultima data cand am citit despre Illidan a fost la finalul seriei War of the Ancients, unde a fost intemnitat de catre Malfurion pentru tradarea lui. De aici vine titlul sau The Betrayer.

Nota: Cartea e in engleza si unii termeni nu pot fi tradusi in romana decat foarte haotic, asa ca i-am lasat in engleza.

Dupa 10.000 ani tinut intr-o temnita subterna, Illidan a fost eliberat de catre Tyrande Whisperwind pentru a apara Azeroth impotriva invaziei Legiunii de foc (The Burning Legion). Actiunea sare 2 ani mai tarziu, in Shadowmoon Valley, unde impreuna cu Kael’Thas Sunstrider, Lady Vashj si Akama,  Illidan asediaza The Black Temple si il subjuga pe Magtheridon, conducatorul legiunii in Outland (fostul Draenor).

Aici e o scena simpatica unde Magtheridon il intreaba pe Illidan: Tu al cui esti? – crezand ca e vreun minion al lui Sargeras trimis sa il testeze.

Illidan ii promisese initial lui Akama ca templul va fi inapoiat poporului sau – the Broken – dar dupa victorie se decide ca acesta sa devina baza lor de operatii pana la infrangerea totala a legiunii din Outland. Amaka nu e fericit cu situatia, asa ca face in secret un pact cu Maiev Shadowsong, care e pe urmele lui Illidan si vrea sa-l returneze inapoi in temnita de unde a scapat.

Firul naratiunii e povestit din 4 perspective: Illidan, Maiev, Akama si Vandel.

Cine e Vandel totusi? In timpul celui de-al treilea razboi, satul de Nigh Elfi unde traia Vandel a fost distrus de catre Legiune. Fiul sau a fost sfasiat de catre un felhound, pe care Vandel a reusit in cele din urma sa-l omoare folosind doar un cutit de vanatoare. Illidan l-a vazut si fiind impresionat de abilitatile acestuia, i-a spus sa il caute daca intradevar vrea razbunare. Vandel vine la The Black Temple si Illidan il transforma intr-un demon hunter (Illidari), alaturi de alte sute de night elfi in situatii similare care au pierdut pe cineva in fata Legiunii.

Doar Illidan stie scopul Legiunii. Pentru cei care nu au citit War of the Ancients sau care nu au jucat Warcraft 3, Illidan e descris ca fiind personajul negativ, clasificat drept nebun dupa putere, conducator dictatorial, chiar si terorist. Dar de cand a primit viziunea lui de Sargeras acum 10.000 de ani in care a vazut luminile a nenumarate lumi fiind stinse de catre Legiune in acest Univers si de-a lungul unui sir infinit de Universuri, singurul lui scop a devenit sa o opreasca, folosind zero empatie pentru pagubele colaterale produse.

La o scara cosmica, pentru Illidan si 1 milion de vieti e un sacrificiu infinit de mic pentru a-si atinge obiectivul – distrugerea totala a raului suprem din Univers, reprezentat de Burning Legion. E un personaj tragic, la limita dintre anti-erou si personaj negativ.

Partea mea preferata a fost cand mi-am dat seama ca Illidan joaca la un alt nivel, atunci cand gaseste Nathreza – lumea mitica a Dreadlorzilor (strategistii de baza ai armatelor Legiunii). Si apoi cand reuseste actul imposibil de a deschide un portal de-a lungul cosmosului spre Nathreza (similar cu serialul Stargate: SG1 cand au reusit sa foloseasca al 8-lea chevron si sa deschida poarta spre Asgard) si impreuna cu armata sa de Illidari sa duca razboiul la Legiune acasa. Oh, it is ON!

Daca vrei sa citesti aceasta carte, recomand sa citesti inainte War of the Ancients, altfel:

You are not prepared!” 🙂